KENYATAAN MEDIA : PENANGGUHAN PEMBINAAN LEBUH RAYA KOTA BAHRU – KUALA KRAI, DI MANA INTEGRITI PEMERINTAH?
Intelek
Malaysia ingin memberikan pandangan terhadap penjelasan Menteri Kerja Raya
Datuk Shahziman Abu Mansor di Parlimen bahawa Kerajaan Pusat tidak bercadang
untuk membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai dalam masa terdekat biarpun
telah dirancang sejak Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) lagi menunjukkan bahawa
tiada integriti dalam melaksanakan pembangunan secara menyeluruh di negara ini.
Dalam
jawapan kepada soalan asal yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Tumpat Datuk
Kamarudin Jaffar meminta Menteri Kerja Raya menjelaskan mengapa cadangan
pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai tidak dilaksanakan walaupun telah
dirancang dalam RMK9, Datuk Shahziman memberi alasan skop pembinaan projek
lebuh raya akan diteliti semula dan akan dilaksanakan kemudian iaitu pada
tempoh RMK11 dan selanjutnya. Datuk Shahziman juga memberikan alasan bahawa
anggaran kos yang tinggi iaitu sebanyak RM5.5 billion menyebabkan kerajaan
pusat memutuskan supaya projek ini dilaksanakan secara berfasa.
Intelek
Malaysia melihat bahawa isu
pembinaan Lebuh Raya ini sebenarnya bukanlah perkara baru kerana cadangan untuk
membina lebuh raya telah dikemukakan sejak Rancangan Malaysia
Ke-5 masih tertangguh sehingga sekarang dengan pelbagai alasan termasuklah yang
dikemukakan oleh Menteri Kerja Raya di Parlimen baru-baru ini.
Pelbagai
inisiatif telah dilakukan oleh kerajaan negeri termasuklah mengadakan
perbincangan dengan kerajaan Persekutuan. Dalam satu wawancara khas yang disiarkan
secara langsung oleh KelantanTV pada 30 Mei yang lalu, Pengerusi Jawatankuasa
Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan, Yang Berhormat
Dato’ Husam Musa menjelaskan bahawa Perdana Menteri pada ketika itu, Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi telah memperuntukkan bajet bagi pembinaan lebuh raya ini.
Beliau menjelaskan bahawa kontraktor telah dilantik iaitu Pandan Indah manakala
tiga perunding telah dilantik oleh JKR Malaysia. Sejumlah RM 50 juta telah
dibelanjakan untuk membayar perunding-perunding ini dan kontraktor tersebut
telah pun datang berunding dengan kerajaan negeri dan telah melantik
subkontraktor dan jurutera perancang masing-masing. Tetapi cadangan peruntukan
ini telah ditarik balik tanpa sebab yang munasabah.
Disebabkan
terlalu lama menunggu dan menanti dengan penuh harapan untuk melihat pembinaan
lebuh raya tersebut menjadi realiti maka kerajaan negeri mengambil inisiatif
untuk membina sendiri lebuh raya yang dinamakan sebagai Lebuh Raya Rakyat yang
mana kerajaan Kelantan telah pun mengadakan upacara pecah tanah pembinaan
Lebuhraya Rakyat tanpa tol dari Kota Bharu ke Kuala Krai sejauh 73
Kilometer untuk manfaat rakyat dengan anggaran kos RM1.8 bilion dan telah
dirasmikan oleh Menteri Besar Kelantan pada 28 Mei 2012 yang lalu. Langkah
terakhir ini dilakukan setelah kerajaan negeri telah ‘putus harap’ dengan sikap
kerajaan Pusat yang terus menganaktirikan hak rakyat di Kelantan selama ini maka
tindakan yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan patut dipuji dan kerajaan
Persekutuan sepatutnya mengambil tindakan segera untuk mempercepatkan pembinaan
lebuh raya tersebut dengan mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri.
Inisiatif
kerajaan negeri Kelantan sepatutnya disokong sebagai tanda integriti kerajaan
Persekutuan namun ia dilihat sebaliknya oleh sebahagian daripada pemimpin
kerajaan. Sebagai contohnya, Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri, Datuk Seri Mustapa
Mohamed telah membuat kenyataan bahawa beliau percaya bahawa cita-cita tersebut
tidak mungkin dapat tercapai mengikut realiti semasa dan percaya bahawa ia
adalah gimik politik semata-mata kerana beliau tidak percaya bahawa dengan
hanya bergantung kepada dana yang dikutip daripada rakyat walaupun tempoh
berpuluh tahun lagi pun tidak akan tercapai hasrat tersebut.
Sebagai
Menteri yang berada di dalam kabinet, Datuk Mustapa perlu bersikap jujur dan
bertanggung jawab untuk memastikan bahawa projek untuk kebaikan bersama ini
diberikan sokongan yang tinggi termasuklah membawa perkara ini ke dalam
mesyuarat kabinet, bukannya memperlekehkan projek tersebut jika beliau
mempunyai integriti sebagai seorang Menteri.
Intelek Malaysia
menegaskan bahawa pembangunan yang ingin dilaksanakan oleh kerajaan perlulah
mengambil kira keperluan rakyat secara menyeluruh khususnya yang melibatkan
kawasan luar bandar. Ini kerana berdasarkan kepada kajian trafik dan pengalaman
anak-anak negeri ini, kesesakan di jalan Kota Bharu-Kuala Krai yang sedia ada
sudah melampau dan kadangkala melibatkan kemalangan yang membabitkan kehilangan
nyawa. Difahamkan, perjalanan daripada Kota Bharu ke Kuala Krai sahaja
sudah mengambil masa kira-kira 5 jam manakala dari Kota Bharu ke Kuala Krai
memakan masa sehingga berbelas jam dan ini memerlukan keprihatinan semua
pihak.
Intelek
Malaysia percaya masih belum terlambat bagi kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan
perancangan dan tanggung jawab yang telah dijanjikan sejak RMK9.
Wassalam
Khairul
Faizi bin Ahmad Kamil
Presiden
Intelek Malaysia
14
Jun 2012
Ulasan
Catat Ulasan