krisis politik di negeri Perak yang bermula dengan pengambilalihan kuasa kerajaan negeri oleh Barisan Nasional daripada Pakatan Rakyat pada awal bulan Februari 2009
SOALAN
Bincangkan kesan-kesan krisis politik di negeri Perak yang
bermula dengan pengambilalihan kuasa kerajaan negeri oleh Barisan Nasional
daripada Pakatan Rakyat pada awal bulan Februari 2009 terhadap proses
pendemokrasian politik di negara kita.
1.
Mukaddimah
Keputusan pilihanraya umum ke 13 telah menyaksikan
bagaimana parti pemerintah iaitu Barisan Nasional (BN) telah mengalami
kekalahan di beberapa buah negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor
serta tidak dapat menawan kembali negeri Kelantan yang telah jatuh ke tangan
Parti Islam SeMalaysia (PAS) sejak daripada tahun 1990 lagi.
BN juga kehilangan banyak kerusi Parlimen sehingga
tidak mampu untuk menguasai 2/3 majoriti seperti mana yang telah diperolehi
sejak daripada zaman kemerdekaan Malaysia lagi. Lebih parah, BN
hanya memperolehi 51% sahaja daripada jumlah pengundi secara keseluruhan. Kekecewaan
parti pemerintah ditambah lagi dengan kekalahan dua kali pilihanraya kecil
secara berturut-turut iaitu PRK Parlimen Permatang Pauh setelah YB Dr Wan
Azizah meletakkan jawatan dan Parlimen Kuala Trengganu setelah kematian Ahli
Parlimen Kuala Trengganu.
Namun, tanpa diduga berlaku peristiwa tiga ADUN
daripada Pakatan Rakyat (PR) di negeri Perak mengistiharkan keluar daripada PR
dan menjadi ADUN bebas dan menyokong BN sehingga menyebabkan kerajaan PR Perak yang
baru berusia 11 bulan tumbang dengan keadaan yang sangat tragis.
Pengambilalihan tampuk pemerintahan kerajaan di Perak
telah mendapat liputan meluas sehingga ke luar negara kerana ia melibatkan
sistem kehakiman dan Kesulatanan Perak. Tugasan ini akan membincangkan kesan-kesan
krisis politik di negeri Perak bermula
daripada pengambilalihan kuasa kerajaan negeri terhadap proses
pendemokrasian politik di negara kita.
2 Pembentukan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak
Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Negeri Perak terbentuk
setelah parti-parti politik pembangkang yang bertanding di Perak dalam
Pilihanraya Umum kali ke 12 telah mendapat jumlah kerusi yang sudah cukup untuk
mereka menubuhkan sebuah kerajaan. Persepakatan awal PAS dan PKR di atas satu
gabungan iaitu Barisan Alternatif (BA) dan persefahaman di antara BA dan DAP
telah membuahkan hasil kemenangan yang mengejutkan apabila gabungan ketiga-tiga
parti ini telah memenangi 31 kerusi DUN iaitu DAP memperolehi 18 DUN, PKR
memperolehi 9 DUN dan PAS memperolehi kemenangan 6 kerusi DUN manakala BN
memenangi 28 kerusi DUN yang mana UMNO memenangi 27 kerusi DUN dan satu lagi
kerusi dimenangi oleh MCA.
Setelah berhadapan dengan beberapa masalah semasa
permulaan untuk pembentukan kerajaan negeri Perak, akhirnya pada 17
Mac 2008 dengan
rasminya Ir Mohammad Nizar Jamaluddin telah mengangkat sumpah sebagai Menteri
Besar Perak yang ke-10.
3. Permulaan Krisis di Negeri Perak
Terdapat beberapa perkara yang berlaku yang dilihat
menjadi sebab-sebab utama sebagai permulaan krisis di negeri Perak iaitu
berlakunya ADUN BN mengistiharkan keluar daripada UMNO/BN melompat ke PR, pengistiharan
3 ADUN PR keluar daripada PR dan menjadi wakil rakyat bebas tetapi memberikan
sokongan kepada BN dan Menteri Besar Perak YAB Nizar mengumumkan pembubaran DUN
Perak.
3.1
ADUN BN Istihar Keluar
UMNO/BN dan Menyertai PKR/PR
PR Negeri Perak pada mulanya telah mendapat satu
perkhabaran gembira apabila wakil rakyat BN iaitu Datuk Nasaruddin Hashim (ADUN
Bota) telah mengistiharkan diri meninggalkan UMNO/BN dan menyertai PKR/PR. Ia
secara tidak langsung telah semakin menggugat keadaan BN yang semakin hilang
daripada kepercayaan rakyat. Tindakan yang dilakukan oleh Datuk Nasaruddin telah
menyebabkan Pengerusi BN Negeri Perak yang juga merupakan mantan Menteri Besar
Perak iaitu Datuk Tajol Rosli Mohd Ghazali meletakkan jawatannya kerana
mengambil sikap bertangungjawab dengan apa yang terjadi.
Datuk Seri Anwar Bin Ibrahim dalam satu kenyataan
menyebut bahawa akan terdapat beberapa lagi ADUN BN di Perak akan
mengistiharkan diri mereka keluar daripada BN dan akan terus memperkukuhkan PR
di negeri Perak. Perkembangan ini telah memberikan satu impak positif kepada PR
khususnya di negeri Perak.
3.2
3 ADUN PR keluar PR dan jadi
wakil rakyat bebas tapi sokong BN
Namun, kegembiraan PR tidak kekal lama kerana dalam
masa yang singkat dua orang exco kerajaan negeri Perak iaitu Jamaluddin Mohd
Radzi (PKR) dan Mohd Osman Jailu (PKR) pula mengumumkan keluar daripada PKR/PR
dan mengistiharkan diri mereka sebagai wakil rakyat bebas. Tidak lama kemudian,
ADUN Jelapang yang juga merupakan timbalan Speaker Perak pula mengumumkan
keluar daripada DAP dan menjadi wakil rakyat bebas. Ketiga-tiga mereka
mengumumkan menjadi wakil rakyat bebas dan menyokong BN.
3.3
Nizar umum bubar DUN Perak
Dalam kekalutan tersebut, Menteri Besar Perak telah
membuat satu pengumuman penting iaitu Dewan Undangan Negeri Perak akan
dibubarkan dalam masa terdekat setelah mendapat perkenan Sultan Perak. Ia
timbul setelah terdapat ura-ura Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika
itu, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengadakan satu sidang media tergempar di
Putrajaya pada pukul 4.00 petang. Lebih-lebih lagi, dalam sidang media kerajaan
Perak pada pukul 3.05 petang hanya 27 ADUN sahaja yang hadir dan ADUN PR iaitu
Datuk Nasharudin Hashim, Jamaluddin Mohd Radzi dan Mohd Osman Mohd Jailu tidak
turut sama.
Hasrat
MB Perak untuk membubarkan DUN Perak terbantut apabila Sultan Perak menangguhkan
keputusan tersebut sehingga keesokkan harinya. Datuk Seri Najib Razak selaku
Pengerusi Perhubungan UMNO Perak yang baru telah mengadap Sultan Perak
memaklumkan tentang kedudukan terkini ADUN PR yang keluar daripada PR dan memberi
sokongan kepada BN. Ini bemakna, BN sudah mempunyai 28 ADUN dan mempunyai 3
ADUN yang menyokong.
Surat perletakkan jawatan tanpa tarikh yang diterima speaker DUN Perak
diserahkan kepada Suruhanjaya Pilihanraya untuk mengistiharkan bahawa kedua-dua
kerusi DUN tersebut telah dikosongkan namun ia telah ditolak oleh SPR di atas
alasan kedua-dua ADUN tersebut menafikan tentang hasrat meletakkan jawatan.
Penolakan SPR adalah berdasarkan bahawa surat
tersebut telah dinafikan oleh ketiga-tiga ADUN bebas tersebut kerana surat tersebut telah ditandatangani selepas mereka
memenangi kerusi DUN dan surat
tersebut ditandatangani tanpa diletakkan tarikh.
4
Pembentukan Kerajaan Barisan
Nasional Negeri Perak
Fasa kedua krisis di Perak adalah fasa di mana
pembentukan kerajaan Perak melalui gabungan ADUN BN dan ADUN yang telah keluar
daripada PR dan menjadi ADUN bebas dan menyokong BN. Pembentukan kerajaan Perak
yang baru ini tercemar apabila Menteri Besar yang mewakili PR iaitu Datuk Seri
Nizar Jalamuddin tidak mahu meletakkan jawatan sebagai MB malah dikatakan telah
‘menderhaka’ kepada Sultan Perak.
4.1
Perkenan dari Sultan lantik
MB Baru
Pada 5 Februari 2009, Sultan Azlan Shah setelah
mendapat kepastian daripada 27 ADUN UMNO, 1 ADUN MCA dan 3 ADUN PR yang
mengistiharkan diri sebagai wakil rakyat bebas bahawa mereka bersetuju untuk
membentuk kerajaan Perak yang baru telah berkenan untuk merestui permohonan
tersebut.
Majlis rasmi perlantikan Menteri Besar Perak yang
baru, Dr Zambry telah diadakan di Istana Iskandariah di Bukit Chandan Perak
pada 6 Februari 2009 sebagai Menteri Besar Perak yang ke 11.
4.2
Nizar Jamaluddin tidak letak
lawatan sebagai Menteri Beasr
Dalam masa yang sama, Menteri Besar Perak yang sedia
ada tidak mengambil sebarang keputusan untuk meletakkan jawatannya kerana
Sultan tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian. Keputusan Datuk Seri Nizar
tidak meletakkan jawatannya adalah merujuk kepada undang-undang tubuh negeri
Perak yang tidak mencatatkan bahawa Sultan mempunyai kuasa untuk memecat MB
tetapi hanya diperuntukkan untuk melantik MB.
Ketika
berhadapan dengan Sultan Azlan Shah, Datuk Seri Nizar telah memberikan
penghujahan agar Sultan agar Sultan Perak bersetuju untuk membubarkan DUN.
Namun, Sultan Azlan Shah meminta agar Nizar meletakkan jawatannya. Akhirnya,
Nizar telah memohon untuk ‘sembah derhaka’ untuk tidak menerima permintaan
Sultan perak tersebut.
5. Isu yang menjadi pertikaian dalam
masyarakat
Kemelut Politik di negeri Perak bermula apabila timbul
di kalangan masyarakat tentang tiga perkara iaitu yang berkaitan dengan kuasa
memecat Menteri Besar Perak, kuasa memecat Speaker dan kuasa menentukan
kerajaan di Perak.
5.1
Kuasa pecat MB
Mengikut undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak
perkara XII (1) dan XVI (2)(a) bahawa
Sultan mempuyai hak mutlak untuk melantik Menteri Besar namun tidak dinyatakan
bahawa Sultan juga berhak untuk memecat mana-mana Menteri Besar. Perkara XII
(1) memperuntukkan bahawa Sultan DYMM hendaklah melantik dengan surat perlantikan
yang ditandatangani oleh Baginda dan memakai Mohor Negeri, seorang Menteri Besar
menurut perenggan (a) kepada Fasal 2 Perkara XVI yang berbunyi “DYMM hendaklah
mula-mulanya hendaklah melantik dahulu Menteri Besar untuk mengetuai majlis
mesyuarat Kerajaan seorang ahli Dewan Negeri yang pada pandangan Baginda akan
mendapat kepercayaan kebanyakkan ahli-ahli Dewan itu”
Ini bermakna, apabila Datuk Seri Nizar Jamaluddin
tidak bersedia meletakkan jawatan maka beliau masih lagi MB yang sah di Perak. Ini
dibuktikan dengan satu kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Duli Yang
Maha Mulia Paduka Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang telah ditandatangani oleh
YDH Toh Raja Diraja Kol Datuk Abd Rahim
Mohamad Nor, setiausaha
sulit Sultan Perak.
Dalam kenyataan media tersebut, DYMM Pasuka Sultan
Perak telah menitahkan agar YAB Datuk Seri Nizar meletakkan jawatan sebagai
Menteri Besar berkuatkuasa serta merta bersama ahli-ahli Majlis Mesyuarat
Kerajaan dan sekiranya Datuk Seri Nizar enggan meletakkan jawatan sebagai MB
bersama-sama ahli MMK maka kesemua jawatan tersebut dianggap telah dikosongkan.
Ini menunjukkan bahawa tidak ada peruntukan dalam undang-undang tubuh negeri
Perak yang memperuntukkan kuasa kepada Sultan untuk memecat MB sehingga jawatan
tersebut dikatakan telah kosong dalam satu anggapan sahaja.
Kelemahan undang-undang tubuh ini telah menyebabkan Datuk
Seri Nizar membuat satu keputusan untuk tidak melepaskan jawatan kerana beliau
masih berhak untuk kekal sebagai MB. Oleh itu, bagi mengelakkan peristiwa ini
berlaku pada masa akan datang maka pindaan kepada undang-undang tubuh ini perlu
dilakukan iaitu menambahkan satu peruntukan untuk membenarkan Sultan memecat
Sultan.
Kemelut isu-isu perlembagaan ini telah menyebabkan Datuk
Seri Nizar telah memfailkan saman mencabar kesahihan Datuk Dr Zambry sebagai MB
Perak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sehingga Hakim terpaksa mengeluarkan
perintah rujukan kepada
Mahkamah persekutuan (6 Mac 2009) kerana
berpendapat ada isu perlembagaan melibatkan tafsiran Perkara 16 (6)
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang perlu diselesaikan oleh mahkamah
tertinggi itu.
Beliau
memohon bagi mendapatkan tafsiran Perkara 16 (6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan
Perak sama ada jawatan menteri besar boleh dikosongkan disebabkan menteri besar
telah menasihatkan sultan supaya membubarkan dewan undangan negeri; tidak berlaku
sebarang pembubaran dewan; tiada ada usul tidak percaya terhadap beliau pada
persidangan dewan; dan beliau tidak meletak jawatan.
Ia juga diperakui oleh Dr
Shad Saleem Faruqi pakar
undang-undang daripada Fakulti Undang-Undang Universiti Teknologi Mara (UiTM)
yang menyatakan bahawa Sultan Perak tidak mempunyai kuasa untuk memecat Menteri
Besar namun ia hanya boleh dipecat di dalam DUN Perak melalui ‘vote of no
confidence’. Secara tidak langsung, kata beliau menunjukkan Perlembagaan negeri
Perak adalah lemah.
5.2 Kuasa Pecat speaker
Speaker adalah satu jawatan yang dilantik melalui
sidang DUN yang membawa makna sekiranya jawatan tersebut hendak dilucutkan
mestilah melalui sidang DUN di Perak. Selagi mana ia tidak dilucutkan bermakna
kuasa speaker masih lagi dipegang oleh YB V. Sivakumar dan beliau masih boleh
menjalankan tugasnya termasuklah memanggil sidang DUN. Perkara XXXVIA
Perlembagaan Negeri Perak menyebut bahawa perlantikan Speaker setelah kerajaan
baru Perak tertubuh, Dewan Negeri diperkenan oleh DYMM untuk bersidang dan YB
V. Sivakumar telah dilantik sebagai Speaker mengikut Perkara XXXVIA (1)(a). Ini
bermakna, Sultan tidak mempunyai kuasa untuk melatik ataupun memecat Speaker.
Maka, dengan peruntukan kuasa yang telah diperuntukan
itu beliau selaku Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewn Undangan Negeri
(DUN) Perak telah memanggil Datuk Dr Zambry Abdul Kadir untuk memberikan
keterangan pada 17 Februari 2009 berkaitan dengan satu kenyataan beliau
terhadap Speaker DUN Perak.
Peguam PAS, Hanifa Maidin berhujah bahawa Enekmen DUN (Hak Istimewa) 1959 [Legiaslative
Assembly (Privileges) Enactment 1959] dan Perkara 72 Perlembagaan Persekutuan
menjelaskan bahawa undang-undang tersebut memberi kekebalan secara mutlak kepada speaker dari sebarang prosiding
jenayah dan sivil. Beliau member
contoh Kes James Eki Mopio v Speaker of Parlimen [1977]
PNGLR 420 bahawa fakta kesnya adalah berkaitan dengan isu perlantikan Micheal Somare
sebagai perdana Menteri Papua New Guinea selepas praya umum Negara
ersebut. Pihak Plantif iaitu James Eki
Mopio yang juga ahli Parlimen mendakwa
speaker Parlimen telah gagal mematuhi seksyen 142940 Perlembagaan PNG. Namun, mahkamah
Agong PNG telah menolak hujah Mopio
memutuskan bahwa kes ini adalah berkaitan dengan perjalanan urusan Parlimen dan
tatacaranya. Maka mahkamah tidak ada bidang kuasa untuk mendengar kes.
6. Kesan-kesan krisis politik daripada krisis politik Perak
Apabila berlaku kelompangan dalam menentukan kuasa
memecat MB, memecat Speaker dan kuasa menentukan kerajaan yang baru di Perak
maka berlakulah krisis politik yang memberikan kesan yang negatif di Perak
sehingga berlakunya beberapa insiden yang menggugat keharmonian.
6.1 Protes
Rakyat - Demo selepas solat jumaat - Halang angkat sumpah di istana Perak.
Kamarahan rakyat khususnya penyokong Pakatan Rakyat
terhadap rampasan kuasa di negeri Perak telah menyebabkan rakyat membuat protes
terhadap perlantikan Datuk Dr Zambry sebagai MB Perak yang baru. Berlakunya
himpunan rakyat membantah perlantikan tersebut di perkarangan Masjid Ubudiah
Bukit Chandan kuala Kangsar selepas selesai mengerjakan solat Jumaat pada 6
Februari 2009 dan dikatakan melibatkan kira-kira 1000 orang penyokong PR.
Berpuluh-puluh gas pemedih mata telah dilepaskan oleh FRU untuk menyuraikan
himpunan tersebut.
Demonstrasi rakyat tersebut telah menyebabkan kesesakan lalu
lintas dan ramai yang terkena gas pemedih mata walaupun tidak terlibat dalam
demonstrasi tersebut. Mengikut laporan ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli
Abdullah bahawa 10 lelaki yang berusia di antara 22 tahun sehingga 55 tahun
telah ditahan kerana telah didakwa melakukan rusuhan bersenjata Antara yang
ditangkap untuk diambil keterangan ialah Yusuf Jaafar,Muhammad Faiz Muhammad
Arshad, Muhammad Ismail SM A. Kadir, Pat Latif Mansur, Isha Riduan Ishak, Idris
Muhammad Amin, Adi Helmy Muhammad Nasir, Meor Safizal Meor Muhammad Amin dan
Zulhaizam Zulkifli. Pemimpin Pakatan Rakyat iaitu Misbahul Munir Masduki,
Norazli Musa,M. Kulasegaran dan beberapa peguam berada di Balai Polis Kuala
Kangsar
Pelbagai
pandangan telah diberikan terhadap insiden tersebut. Mufti Perak, Datuk
Seri Harussani Zakaria menyatakan tunjuk perasaan, maki hamun dan merosakkan
harta benda, bukan budaya Melayu dan bertentangan dengan ajaran Islam
6.2
Jawatan kuasa Hak dan Kebebasan
DUN Perak
Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewn Undangan Negeri
(DUN) Perak telah memanggil Datuk Dr Zambry Abdul Kadir untuk memberikan
keterangan pada 17 Februari 2009 berkaitan dengan satu kenyataan beliau
terhadap Speaker DUN Perak, YB V. Sivakumar. Siasatan ini telah
diadakanmengikut Perkara 72(3) Perintah Tetap DUN yang mana Zambry diliha telah
menghina DUN apabila telah mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar bersama-sama
exco barunya. Jawatankuasa ini dipengerusikan
oleh YB S Sivakumar sendiri bersama enam ADUN yang lain iaitu Datuk Hasbullah
Osman, YB Husin Din, YB Chan Ming Kai, YB Ong Boon Piow, YB Loke Chee Yan dan
YB Sum Chok Leng. Ke semua ADUN tersebut adalah daripada PR kecuali Datuk
Hasbullah.
Keputusan yang
telah dicapai melalui Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak iaitu Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul
Kadir dan enam ahli exconya telah digantung daripada menghadiri persidangan
dewan, masing-masing selama 18 dan 12 bulan. Keputusan yang dibuat
daripada jawatankuasa ini telah menyebabkan politik di Perak semakin berkrisis
kerana keputusan ini telah menyebabkan Datuk Dr Zambry tidak dapat menjalankan
tugasnya sebagai MB manakala tiga lagi ADUN iaitu Jamaluddin Mohd Radzi dan
Mohd Osman Jailu dan Adun Jelapang, Hee Yit Foong. Ia dipertikaikan oleh
pelbagai pihak termasuklah UMNO kerana keputusan tersebut tidak dirujuk kepada
DUN dan hanya diputuskan diperingkat jawatankuasa sahaja.
Speaker DUN Perak juga telah menggantung tugas
Abdullah Antong Sabri selaku Setiausaha DUN Perak dengan serta merta ada 2 Mac
2009 kerana bertindak menghalang persidangan DUN daripada diadakan pada 3 Mac
2009.
6.3
Sidang Dewan dibuat di bawah
pokok
Sidang DUN yang sepatutnya diadakan di dalam Bangunan
Perak Darul Ridzuan telah dihalang kerana ADUN daripada PR tidak dibenarkan
untuk mengadakan apa-apa persidangan kerana Speaker YB V. Sivakumar yan
memanggil sidang tersebut adalah tidak sah kerana tidak mendapat perkenan
daripada Sultan Perak. Namun, persidangan tersebut tetap berjalan dan ia telah
diadakan di bawah sebuah pokok yang terletak kira-kira 100 meter daripada
bangunan DUN.
Sidang ini telah meluluskan tiga usul iaitu :-
i.
Sokongan kepada Datuk Seri Ir Mohammad Nizar
Jamaluddin sebagai Menteri Besar
yang sah;
ii.
membubarkan
Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan; dan
iii.
mengesahkan
keputusan Speaker V. Sivakumar melarang Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul
Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan
dewan
Sidang DUN di bawah Pokok ini telah mendapat reaksi
daripada pelbagai pihak. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar
menyebut bahawa sidang yang diadakan di bawah pokok tersebut telah memalukan
dan mencalar imej Negara di mata dunia. ADUN Chendering, Dr Mah Hang Soon pula
menyifatkan bahaw tindakan speaker telah melnggar titah Sultan Perak dan
menuduh bahwa Speker tidak faham undang-undang dan membuat keputusan tanpa
merujuk kepada sultan.
Mahkamah Tinggi Ipoh pula memutuskan bahawa
persidangan tersebut tidak sah dan perintah mahkamah untuk menangkap Svakumar
telah dibuat namun Datuk Seri Nizar pula membidas dengan menyatakan bahawa
tiada mahkamah yang boleh mencabar keputusan speaker. Perkara ini diperakui
oleh Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS, Encik Hanifa Maidin dengan merujuk
kepada Enekmen DUN (Hak Istimewa) 1959
[Legiaslative Assembly (Privileges) Enactment 1959] dan Perkara 72 Perlembagaan
Persekutuan menjelaskan bahawa undang-undang tersebut memberi kekebalan
secara mutlak kepada speaker dari sebarang prosiding jenayah dan sivil. Hanifa merujuk kepada kes James
Eki Mopio v Speaker of Parlimen [1977] PNGLR 420 fakta kesnya adalah berkaitan
dengan isu perlantikan Micheal Somare sebagai perdana Menteri Papua New Guinea selepas
praya umum Negara ersebut.
Pakar
perlembagaan, Dr Aziz Bari pula
memberikan hujah bahawa sidang yang diadakan
dibawah pokok adalah sah dan tidak menyalahi undang-undang malah beliau menyalahkan
polis kerana langgar perlembagaan apabila menerima arahan dan perintah daripada
Setiausaha Kerajaan Negeri
Perak dan bukan daripada Speaker.
Dr Azi Bari juga menyebut bahawa Speaker mempunyai hak untuk menetapkan tempat persidangan
termasuklah ia diadakan di bawah pokok.
Ia juga diperakui oleh Dr
Shad Saleem Faruqi pakar
undang-undang daripada Fakulti Undang-Undang Universiti Teknologi Mara (UiTM)
yang menyatakan bahawa tempat persidangan bukanlah menjadi perkara utama untuk
menentukan sama ada persidangan tersebut sah ataupun tidak.
6.4
Rakyat
semakin menolak BN, buktinya Nizar menang di Bukit Gantang.
Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang yang didakan pada 7 April 2009 setelah
kematian YB Roslan Shahrum (PAS) telah memberikan satu isyarat bahawa rakyat
Perak tidak dapat menerima tindakan BN merampas kerajaan daripada PR.
Datuk Kamaruddin Jaafar,
Setiausaha Agong PAS menekankan bahawa ia adalah
referendum rakyat kepada BN bahawa mereka tidak dapat memaafkan kesalaan BN rampas kerajaan Perak. Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS pula berkata rakyat telah berikan gambaran yang jelas kepada BN yang rakyat mahukan satu
politik baru yang telus dan demokrasi selain mempunyai kepimpinan bersih
daripada rasuah serta ‘good governance’. Haji Salahudin Ayub menyebut bahawa ia adalah
isyarat jelas bahawa rakyat menolak kerajaan haram BN di Perak.
6.5 Kekecohan
sidang DUN 7 Mei 2009
Sidang DUN pada 7 Mei 2009 adalah merupakan sidang
pertama sejak berlakunya rampasan kuasa berlaku terhadap kerajaan negeri Perak.
Sidang ini menjadi tumpuan daripada kerana jawatan Speaker masih lagi dipegang
oleh YB V. Sivakumar daripada Pakatan Rakyat. Kekecohan berlaku apabila Speaker
YB V. Sivakumar enggan memulakan persidangan selagi mana
Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, enam Exco dan tiga ahli Bebas
tidak meninggalkan Dewan kerana
alasan keanggotaan mereka telah digantung, tetapi arahan Speaker langsung tidak
diendahkan.
Sebaliknya YB Dr Zambry
mengemukakan satu usul
memecat Sivakumar selaku Speaker, dan disokong 27 ahli BN dan tiga ahli Bebas. Usul tersebut telah ditolak oleh Speaker kerana
Speaker menyatakan bahawa Dr Zambry telah digantung dan tidak boleh
mengemukakan apa-apa usul. Dr Zambry telah mengulangi usul tersebut namun Sivakumar
mengarahkan Bentara Dewan supaya membawa keluar 10 ahli itu, tetapi Zambry pula berkata,
Sivakumar kini telah dipecat.
Zambry mengusulkan bekas ADUN Sungkai, Datuk R.
Ganesan dilantik sebagai Speaker yang baru dan mendapat sokongan daripada
kesemua wakil rakyat BN dan 3 ADUN Bebas. Sidang DUN diteruskan oleh Speaker
yang baru dengan menerima empat lagi
usul iaitu usul pelantikan anggota baru bagi tiga jawatankuasa iaitu
Jawatankuasa Perintah Tetap; Jawatankuasa Hak dan Kebebasan; dan Jawatankuasa
Kira-Kira Wang Negeri serta usul membatalkan persidangan DUN Perak 'di bawah
pokok' yang dipengerusikan oleh Sivakumar dan kumpulan yang diketuai Mohammad
Nizar pada 3 Mac lalu.
Kekecohan sidang DUN beterusan apabila berlaku pergaduhan
yang melibatkan wakil rakyat daripada BN, PR dan Bebas. Speaker V. Sivakumar
telah diheret oleh polis dan dikurung di
sebuah stor dan dalam masa yang sama speaker yang dilantik oleh kerajaan baru
terus memulakan persidangan dan mengarah keluar dua ADUN PR, iaitu Chan Ming
Kai (PKR-Simpang Pulai) dan Chang Lih Kang (PKR-Teja) namun tidak diendahkan
oleh kedua-dua ADUN tersebut.
Kekecohan ini juga telah menyebabkan majlis perasmian sidang
DUN yang disampaikan oleh Dr Raja Nazrin Shah telah tertangguh selama beberapa
jam. Speaker V Sivakumar telah diheret keluar daripada kerusi dan dikurung
disebuah stor sehingga sidang ditangguhkan. Polis ceroboh dewan sejak daripada
awal lagi. Sivakumar pula telah membuat laporan polis terhadap insiden tersebut
dengan mendakwa ia telah melanggar Seksyen 124 dan syeksen 323 Kanun keseksaan.
6.6
Keputusan
mahkamah Nizar lawan Zambry
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan
mengejutkan apabila mengistiharkan bahawa datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin
masih sah sebagai Meneri Besar Perak pada 11 Mei 2009. Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) Datuk Abdul
Aziz Abd Rahim memutuskan bahawa Nizar tidak mengosongkan jawatannya itu kerana
beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota DUN. Abdul Aziz berhujah bahawa tidak berlaku undi
tidak percaya terhadap Nizar Jamaluddin yang boleh menyebabkan beliau hilang
kepercayaan majoriti ADUN mengikut Perkara 16(6) Undang-undang Tubuh Negeri
Perak dan Pemecatan Menteri Besar oleh Sultan Perak tidak disokong oleh Perkara
yang sama.
Namun, Ir Nizar
hanya sempat untuk beberapa jam sahaja menjawat kembali jawatan tersebut kerana
Datuk Zambry telah berjaya menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi tersbut
apabila hakim Mahkamah Rayuan Datuk Ramly Ali meluluskan penangguhan
pelaksanaan keputusan tersebut dan menetapkan 21 Mei bagi mendengar rayuan
Zambry dan permohonan Nizar.
Pada 22 Mei
2009, panel yang terdiri daripada tiga hakim Makamah Rayuan telah memutuskan
bahawa Datuk Zambry sebagai Menteri Besar Perak yang sah dan secara tidak
langsung telah membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas alasan
hakim Mahkamah Tinggi telah membuat keputusan yang salah."
6.7 Dua Sidang DUN Perak
Kerana masih yakin bahawa Menteri Besar Perak daripada
Pakatan Rakyat masih sah dan kerajaan yang dipimpin oleh YAM Datuk Seri Ir
Mohamad Nizar masih lagi sah maka persidangan DUN Perak telah diadakan juga
pada 2 September 2009 walaupun ianya dihalang daripada diadakan di dalam dewan
sidang DUN Perak.
Pelbagai pihak mengecam tindakan Pakatan Rakyat Perak
mengadakan sidang tersebut. Ketua Pemuda Umno Perak, Maslin Sham Razman menganggap
bahawa tindakan pembangkang memanggil sidang DUN kerana terdesak kerana kerajaan
BN berjalan dengan lancar dan mendapat sokongan daripada rakyat.
Manakala Prof Dr Aziz Bari memberikan pedapat bahawa sidang
DUN Perak pada 2 September 2009 adalah sah kerana Pakar perlembagaan, Dr Aziz Bari menyebut bahawa
sidang yang diadakan dibawah pokok adalah sah dan tidak menyalahi undang-undang.
Dr Aziz Bari juga menyalahkan pihak polis kerana langgar perlembagaan apabila
menerima arahan dan perintah daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dan
bukan daripada Speaker kerana. Speaker yang berhak menetapkan tempat bersidang.
7
Kesimpulan
Ketidaktentuan politik di Perak berlarutan sehingga persidangan DUN
Perak yang diadakan pada 28 Oktober 2009 masih tidak dapat dijalankan dengan
jayanya. Kemelut ‘dua kerajaan, dua Menteri Besar dan dua Speaker’ masih
berterusan kerana kedua-dua parti BN dan PR yakin bahawa mereka adalah kerajaan
yang sah.
7.1
Demokrasi
dimatikan di Perak.
Krisis yang
sudah hampir lapan bulan berlalu ini seolah-olah tiada jalan penyelesaian
kerana banyak pihak yang diberikan kuasa telah menyalahgunakan kuasa mereka
mengikut perancangan- perancangan yang telah di susun oleh UMNO / Barisan
Nasional (BN). Krisis yang sepatutnya diselesaikan oleh rakyat telah diketepikan
kerana terlalu tamakkan kuasa dan sikap tidak sabar UMNO / BN untuk berkuasa
kembali sebelum Pilihan Raya Umum ke - 13 sehingga sanggup membelakangkan
nilai-nilai adab ketimuran serta adap-tertib kepimpinan.
Usaha yang
dilakukan oleh PR negeri Perak seperti mana yang telah disembahkan kepada DYTM
Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah semasa mengadap baginda masih tidak
membuahkan hasil sepertimana yang rakyat Perak harapkan. Krisis yang
berpanjangan ini berlarutan tanpa penyelesaian konkrit serta terkuburnya
demokrasi dan undang-undang yang menjadi asas keluruhan dalam Rukun negara Malaysia.
7.2
Perlu
Bubar DUN untuk beri mandat kepada rakyat.
Kemelut politik di Perak perlu diselesaikan dengan
mengambil tindakan membubarkan DUN Perak dan rakyat diberikan kuasa untuk
menentukan siapa yang lebih diberikan kepercayaan untuk memimpin kerajaan
Negerri Perak. Ia turut disokong oleh Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia
Malaysia (Suhakam), Tan Sri
Abu Talib Osman berpendapat bahawa krisis politik di Perak mungkin
tidak dapat diselesaikan melainkan kuasa itu diberikan semula kepada rakyat.
Beliau berpendapat bahawa sebuah kerajaan yang stabil akan mampu memastikan hak
untuk keamanan dan pembangunan dengan menyentuh Artikel 21 Deklarasi Universal
Hak Asasi Manusia 1948 memperuntukkan bahawa kesungguhan seseorang hendaklah
menjadi asas kuasa kerajaan.
8
Penutup
Sistem demokrasi mengizinkan rakyat untuk menentukan
kerajaan yang memerintah dan pengambilan kerajaan secara ‘haram’ seperti yang
berlaku di Perak sebenarnya menyebabkan demokrasi bukan disuburkan tetapi ia
telah dimatikan. Hanya dengan pembuburan DUN oleh Sultan Perak dan perlaksanaan
Pilihanraya Negeri Perak dapat memberikan peluang kepada rakyat untuk
menentukan kembali kerajaan yang baru yang seterusnya menyuburkan demokrasi di
Perak.
Ulasan
Catat Ulasan