KENAPA
BERMESYUARAT
Tempat yang sesuai untuk majlis
membincangkan dan membahaskan sesuatu isu adalah di dalam mesyuarat. Bukan
sahaja majlis untuk bertemu apabila pandangan berbeza dibincangkan dan membuat
keputusan; ia juga menetapkan di mana semua peraturan dan resolusi mesti
diluluskan. Mesyuarat jawatankuasa dalam organisasi berfungsi sebagai fungsi demokrasi dengan
menyediakan forum untuk perbincangan terbuka dan fungsi perundangan melalui
laluan rasmi resolusi dan peraturan.
Banyak keputusan yang dicapai semasa
mesyuarat organisasi, walaupun mungkin tidak ada ketetapan resolusi. Mesyuarat
membolehkan penyebaran maklumat mudah, pertukaran idea dan pengalaman,
komunikasi perubahan dalaman atau luaran kepada persekitaran kerja dan membina
organisasi sebagai satu pasukan.
Apa
sahaja keputusan yang dicapai di dalam mesyuarat, Pengerusi dan Ahli Mesyuarat
mestilah sangat jelas dengan tujuan mesyuarat dan matlamat yang ingin dicapai
supaya tidak menimbulkan perbalahan dan pertikaian oleh para ahli organisasi.
Oleh kerana itu, adalah menjadi keutamaan agar setiap ahli mesyuarat menyedari
kenapa mereka hadir ke mesyuarat.
Sepuluh faktor kenapa kita bermesyuarat.
Terdapat
banyak faktor yang menyebabkan mesyuarat itu diadakan. Namun di sini
disenaraikan sepuluh faktor yang dilihat menjadi kepentingan sesebuah mesyuarat
itu dilaksanakan.
6. Maklumbalas Projek/Program
1. Mesyuarat
Membina Perhubungan
Kekerapan
mengadakan mesyuarat akan memberikan peluang kepada ahli mesyuarat membina
hubungan dan rangkaian serta menggalakkan kerja berpasukan. Mesyuarat
secara kerap akan membina hubungan kerja yang lebih berkesan, bakal membawa
kepada produktif yang lebih tinggi dan kecekapan mesyuarat.
2. Mesyuarat
Dapat Menyebarkan Maklumat
Kadang-kadang
kaedah terbaik dalam perkongsian maklumat dan kerja komuniti adalah dengan
melaporkan informasi secara terbuka atau inisiatif majlis adalah untuk
melaporkan maklumat secara terbuka.
Oleh kerana
itu, adalah lebih baik sekiranya maklumat yang ingin disebarkan disediakan
dalam bentuk yang mudah untuk difahami.
3. Tetapkan
Matlamat
Kepelbagaian
dalam jawatankuasa adalah penting untuk mencapai kejayaan. Mempunyai
matlamat yang jelas dan boleh dicapai serta ‘time frame’ yang dirangka mampu
untuk pasukan memcapainya adalah merupakan langkah pertama untuk mencapai
kejayaan.
4. Mendapatkan
maklum balas
Apabila topik
yang dibentangkan memerlukan maklum balas atau input daripada organisasi, ahli
jawatankuasa, masyarakat setempat, atau pihak yang berkepentingan untuk
meningkatkan, memperbaiki atau hanya untuk mengumpulkan pandangan atau idea
baru, mesyuarat bersama mereka yang terlibat boleh menjadi cara terbaik untuk
menentukan halatuju yang perlu dilakukan seterusnya.
5. Membuat
keputusan
Semua
keputusan Jawatankuasa mestilah dilakukan di dalam mesyuarat jawatankuasa.
Interaksi sesama jawatankuasa menjadi kunci dalam proses membuat keputusan.
Pembuat keputusan jawatankuasa melibatkan sebuah kumpulan yang berkerjasama
untuk mencapai konklusi lebih baik daripada individu membawa isu ke dalam
mesyuarat sebagai input tanpa mendapatkan pandangan jawatankuasa yang lain.
Dalam banyak kes, apabila majlis atau
jawatankuasa majlis telah terlibat dalam sesuatu projek, cara terbaik untuk
mengakhiri proses ini adalah dengan membawa semua peserta dan masyarakat
setempat bersama-sama untuk mendapatkan maklumbalas. Mesyuarat seperti ini
memberi peluang untuk mengkaji semula proses dan prosedur bagi memastikan
objektif yang telah ditetapkan telah dipenuhi dan menyediakan suatu tindakan
yang diperlukan untuk peringkat seterusnya.
7.
Mesyuarat adalah Senjata Hebat Perniagaan
Adalah diketahui bahawa dunia perniagaan
bersifat kompetitif, para ahli perniagaan memerlukan interaksi peribadi bersemuka
yang lebih teratur dari sebelumnya. Walaupun telefon dan komunikasi dalam
talian membolehkan interaksi yang mudah dan cepat dengan pelanggan dan
menyediakan ruang untuk berkongsi idea dengan cepat, menjadualkan pelanggan untuk
mesyuarat perniagaan masih membina kesan yang berbeza terhadap perniagaan.
Proses rundingan sebenarnya lebih baik diuruskan dalam mesyuarat kerana ada
kalanya rakan niaga boleh mendapatkan tawaran perniagaan dan dilakukan dalam
mesyuarat.
Melalui mesyuarat perniagaan, sesebuah
syarikat boleh meningkatkan rangkaiannya dengan mewujudkan rangkaian yang baru.
Apabila perniagaan anda telah berjaya membina ikatan dengan pelanggan yang
berpuas hati dengan anda maka mereka mungkin akan mengesyorkan perkhidmatan
anda kepada rakan sekutu dan rakan perniagaan yang lain.
8. Mesyuarat
Memastikan Organisasi Berada Di Landasan Yang Betul
Sesi kerja yang rutin tidak hanya
menguatkan ikatan dan hubungan di kalangan pekerja, tetapi juga memastikan
pasukan berada pada landasan yang benar berkaitan kerja. Sebagai contohnya,
apabila satu pasukan diberi projek yang besar, mesyuarat pengenalan (kick-off
meeting) adalah cara terbaik untuk mengagihkan tugas dan tugasan kepada yang
berkaitan.
Untuk memastikan bahawa ianya
benar-benar berada pada posisi landasannya,
mesyuarat berkala atau rutin boleh dijalankan di mana ahli pasukan
berkongsi perkembangan antara satu sama lain. Seluruh pasukan sentiasa
dikemaskini dengan perkembangan projek dan apa yang perlu dilakukan.
Satu lagi contoh ialah apabila ada
perubahan dalam matlamat jabatan. Pengurus boleh memanggil mesyuarat untuk
membincangkan perubahan dengan ahli-ahli supaya mereka dikemas kini dengan
sebarang pengubahsuaian.
Di pihak pengurusan, mengadakan
mesyuarat memudahkan mereka menyampaikan sebarang perkara penting kepada para
ahli. Mesyuarat juga memberi peluang kepada pengurusan untuk mengiktiraf
pencapaian anggota kumpulan melalui pengiktirafan awam.
9. Mesyuarat
Membantu Pasukan Mencapai Kata Sepakat
Salah satu sebab mengapa mesyuarat adalah
penting adalah kerana ia membantu sesebuah kumpulan untuk mencapai keputusan
bersama apabila perkara-perkara penting dan kritikal perlu dibincangkan. E-mel
atau panggilan persidangan mungkin tidak berkesan dengan apa-apa isu yang
timbul di pejabat.
Anda mungkin berpengalaman menghadiri
mesyuarat tergempar kerana masalah kerja yang memerlukan penyelesaian segera.
Perhatikan bahawa dalam situasi seperti ini, para ahli mesyuarat secara aktif
berinteraksi dan bertukar pendapat. Melalui mesyuarat, ahli dapat membandingkan
rancangan dan cadangan sebelum individu mengambil arah yang bercanggah.
10. Menyelesaikan Konflik
Mesyuarat juga diadakan untuk menyelesaikan konflik dalam sesebuah organisasi. Ini kerana melalui mesyuarat konflik tersebut dapat diselesaikan dengan adil dan saksama di mana setiap ahli perlu mempunyai fikiran yang terbuka untuk memberi dan mendapatkan nasihat. Ia perlulah dikendalian dengan tenang dan sabar kerana ia melibatkan hati dan perasaan mereka yang berada di dalam mesyuarat.
Mesyuarat juga diadakan untuk menyelesaikan konflik dalam sesebuah organisasi. Ini kerana melalui mesyuarat konflik tersebut dapat diselesaikan dengan adil dan saksama di mana setiap ahli perlu mempunyai fikiran yang terbuka untuk memberi dan mendapatkan nasihat. Ia perlulah dikendalian dengan tenang dan sabar kerana ia melibatkan hati dan perasaan mereka yang berada di dalam mesyuarat.
PENUTUP
Sesetengah organisasi mengadakan mesyuarat
secara berkala mengikut jadual yang ditetapkan sebagai sebahagian daripada
rutin kerja. Bagi mereka, ia adalah salah satu cara untuk mengemas kini antara
satu sama lain dengan perkara yang berkaitan dengan kerja dan cara mengesan
perkembangan individu dan pasukan melalui perbincangan yang sihat.
Sama ada berkala atau mengikut keperluan, kita
perlu menjadikan mesyuarat sebagai tempat terbaik untuk selesaikan segala
urusan yang berkaitan dengan organisasi.
Sekian, wassalam.
KhairulFaizi bin Ahmad Kamil
Minda Sejahtera Resources
Ulasan
Catat Ulasan