PENGURUSAN MESYUARAT
APA ITU PENGURUSAN MESYUARAT?
Pengurusan
Mesyuarat adalah proses menguruskan peringkat-peringkat dan komponen-komponen
keseluruhan proses mesyuarat. Tindakan yang membuat mesyuarat berjaya ketika sebelum,
semasa dan selepas mesyuarat adalah sama pentingnya. Mengabaikan sebarang
proses pengurusan mesyuarat boleh menyebabkan keputusan yang lemah membawa
kepada keperluan untuk mengadakan tambahan mesyuarat.
Bagi
memastikan bahawa mesyuarat yang ingin diadakan dapat dilaksanakan dengan baik
maka Lapan Langkah sebagai Garis
Panduan untuk mengurus dan mengendalikan Mesyuarat perlulah diikuti dengan
sebaiknya.
1. Memilih Ahli Mesyuarat
Keputusan mengenai siapa yang perlu
hadir bergantung kepada apa yang anda ingin capai di dalam mesyuarat. Ia
mungkin dilihat agak kasar dalam penyataannya tetapi kita perlu akui bahawa
berapa banyak mesyuarat yang dilaksanakan tanpa ahli mesyuarat yang benar-benar
diperlukan untuk membincangkan perkara yang difokuskan.
Jangan hanya bergantung kepada
keputusan anda sendiri tetapi tanyalah kepada pihak lain untuk menentukan
kehadiran di dalam mesyuarat. Jika boleh, hubungi setiap daripada mereka untuk
memaklumkan mengenai mesyuarat tersebut, tujuan keseluruhannya dan mengapa
kehadiran mereka adalah penting.
Susuli dengan notis mesyuarat
termasuk tujuan diadakan mesyuarat, di mana dan bila ia akan diadakan, senarai ahli
mesyuarat yang lain dan siapa yang boleh dihubungi jika mereka mempunyai sebarang
persoalan
Lampirkan agenda mesyuarat apabila
notis mesyuarat dihantar.
Melantik petugas atau pegawai yang
bertugas untuk mencatitkan rekod pengeluaran surat kepada ahli mesyuarat agar
tidak timbul pertikaian pada masa hadapan.
2. Membangunkan Agenda
Mesyuarat
anda akan lebih berjaya jika anda merancang agenda mesyuarat dengan
teliti. Menyediakan agenda biasanya
tanggungjawab Pengerusi. Ia perlu dilakukan dengan berunding dengan Setiausaha
dan mendapatkan pandangan daripada ahli mesyuarat. Walaupun biasanya sesebuah
organisasi mempunyai agenda rutin namun adakalanya ada perkara-perkara yang
perlu dibentangkan di dalam mesyuarat untuk tindakan bersama.
3. Membuka Mesyuarat
Sentiasa
berusaha untuk memulakan mesyuarat tepat pada masa yang ditetapkan ; ini
menghormati mereka yang hadir tepat pada waktunya dan mengingatkan para pelewat
bahawa penjadualan masa adalah serius.
Dalam
ucapan pendahuluan, anda ucapkan terima kasih kepada para ahli mesyuarat yang
datang pada masa yang telah ditetapkan
Semakan
agenda pada permulaan setiap mesyuarat, memberi peserta peluang untuk memahami
semua topik utama yang dicadangkan, mengubahnya dan menerimanya.
Jika
perakam suara digunakan sepanjang mesyuarat maka ia perlu dimaklumkan kepada
para ahli mesyuarat bagi mengelakkan prasangka.
Memperjelaskan
peranan anda dalam mesyuarat.
4. Menetapkan Peraturan untuk
Mesyuarat
Anda
tidak perlu membuat peraturan baru setiap kali anda mempunyai mesyuarat. Adalah
perlu bagi sesuatu mesyuarat mempunyai beberapa peraturan dasar yang dapat
digunakan untuk kebanyakan mesyuarat yang berterusan.
Empat
peraturan dasar yang kuat adalah: penglibatan, memberi fokus, mengekalkan
momentum dan mencapai matlamat. penutupan. Senaraikan peraturan asas utama anda
dalam agenda. Anda mungkin melihat ada beberapa perkara lain yang anda perlu
jadikan peraturan, ia bergantung kepada kesesuaian masing-masing.
5. Pengurusan masa
Salah
satu tugas Pengerusi yang paling sukar ialah pengurusan masa. Masa yang
ditetapkan seolah-olah ‘habis’ sebelum tugas selesai. Anda menjangkakan bahawa
mesyuarat dapat dihabiskan selama tiga jam namun ia berlarutan sehingga
mengambil masa yang lebih lama. Oleh itu, cabaran terbesar adalah menjaga
momentum untuk memastikan proses bergerak.
Adakalanya,
berlaku pembaziran masa dalam agenda-genda yang sepatutnya ringkas dan padat
tetapi digunakan masa yang panjang. Contohnya, Pengerusi majlis mengambil masa
yang lama sehingga 30 minit semasa mengalu-alukan kehadiran para ahli
mesyuarat.
Perkara
berkaitan dengan Pengurusan Masa akan diperjelaskan lagi dalam topik yang lain.
6. Penilaian Proses Mesyuarat
Sungguh
mengagumkan apabila orang akan mengadu tentang mesyuarat yang dihadiri membuang
masa tetapi mereka hanya mengatakan demikian selepas mesyuarat itu. Dapatkan
maklum balas daripada mereka semasa mesyuarat agar anda dapat memperbaiki
proses mesyuarat dengan segera. Penilaian mesyuarat hanya pada akhir mesyuarat
biasanya terlambat untuk melakukan apa-apa mengenai maklum balas peserta.
Bagaimana
caranya? Apabila perbincangan mesyuarat berjalan dalam masa yang agak lama, katalah
dalam tempoh satu jam, tanyakan kepada ahli mesyuarat sama ada mereka
berpuashati dengan apa yang telah dilalui. Ia tidaklah perlu terlalu formal,
laksanakannya secara bersahaja
7. Menilai Mesyuarat
Keseluruhan
Mungkin
jarang anda melalui proses ini, iaitu Pengerusi bertanyakan kepada ahli
mesyuarat berapakah penilaian mereka terhadap mesyuarat pada kali ini.
Penilaian termasuklah terhadap peranan pengerusi, perjalanan mesyuarat dan
jangka masa mesyuarat diadakan. Tidak perlu terlalu lama, cukuplah dengan masa 5-10
minit pada akhir mesyuarat untuk menilai mesyuarat.
Sediakan
setiap anggota pangkat dari 1-5, dengan 5 sebagai yang tertinggi, dan minta
setiap ahli menjelaskan ranking mereka. Ia sebenarnya mampu untuk meningkatkan
prestasi anda selaku Pengerusi dan memastikan bahawa mesyuarat akan datang akan
berjalan dengan lebih baik.
8. Menutup Mesyuarat
Pengerusi
hendaklah berusaha agar mesyuarat diakhiri dengan memberikan ransangan positif
dan motivasi terhadap ahli mesyuarat agar terus berusaha untuk melaksanakan
tanggungjawab dengan sebaiknya.
Cuba
selesaikan mesyuarat mengikut masa yang ditetapkan. Jika anda konsisten berbuat
sedemikian, ahli mesyuarat akan lebih meyakini anda.
Pada
akhir mesyuarat, semak tindakan dan tugasan, dan tetapkan masa untuk mesyuarat
seterusnya dan minta komitmen daripada setiap peserta sama ada mereka dapat
hadir atau tidak ke mesyuarat yang akan datang. Jika respon sederhana atau
tidak mendapat sambutan maka ada baiknya anda mencadangkan tarikh yang baharu
agar mesyuarat yang akan datang gagal dilaksanakan akibat korum yang tidak
mencukupi
Jelaskan
bahawa minit mesyuarat dan/atau tindakan akan dilaporkan semula kepada ahli
dalam paling seminggu daripada tarikh mesyuarat diadakan bagi membantu untuk mengekalkan momentum.
Sekian, wassalam
KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL
Minda Sejahtera Resources
Ulasan
Catat Ulasan